То́дай (Нара)

49
Тодай

То́дай (яп. 東大寺, とうだいじ, То́дай-джі) є головним монастирем буддистської секти Кеґон в Японії. Збудований у 758 році Імператором Шьому (транс. за О.Коваленко [3]).  Це найбільша дерев’яна будівля в світі, декілька разів відреставрована, яка охороняється ЮНЕСКО та є Національним скарбом, знаходиться в м.Нара, Японія. На території монастирського комплексу розташовані Золотий Храм (Кон-до, головна будівля) з статуєю Будди Вайрочани, Південні Великі ворота, павільйони, пагоди, храми, статуї, парки, водойми.

озеро-перед-храмом

 Вид на Золотий Храм з боку озера

Південні Великі ворота (Nandaimon, 南大門) входять у список Національних Скарбів Японії і є реконструкцією перших воріт, що були зруйновані у 1180 році. Відновлені приблизно у ХІІ ст., тоді ж відомими скульпторами виконані дерев’яні статуї охоронців Ніо, які жодного разу до 1988 року не витягувалися з призначених для них спеціальних ніш між колонами.

Ворота Тодайджі

Споруда має 19 метрів у висоту і є повністю дерев’яною

DSC_2235

За стародавньою японською традицією ворота монастиря мають свою пару грізних охоронців-божеств Ніо. Ці образи знайшли відображення у двох дерев’яних статуях, які були виконані відомими скульпторами школи Кейха (включно з майстрами Ункей і Кайкей) у Період Камакури.

З одного боку стоїть Аджу(Agyo, Agyō, 阿形) висотою 836.3 см. Він зображений з відкритим ротом, що символізує  на санскриті священний склад “аум”, і з палицею, так званою Блискавкою Індри.

DSC_2232

Аджу(Agyo, Agyō, 阿形)

З другого боку стоїть Анджу (Ungyo, Ungyō, 吽形) висотою 842.3 см. Цей охоронець має закритий рот, що символізує на санскриті склад “ум”, озброєний великим мечем.

DSC_2231

Анджу (Ungyo, Ungyō, 吽形)

Ворота Чу-мон (Chumon Gate) менші за розміром, проте також є важливою культурною пам’яткою. Споруда виконана в традиційному японському стилі і відреставрована у 1716 році.

внутрішні-ворота

На воротах можна побачити білі фіранки з зображенням фенікса

Головний храм монастиря Тодайджі декілька разів був зруйнований пожежами і відреставрована на початку ХVІІІ ст. дуже мала його частина, яка, проте, і в таких розмірах є найбільшою в світі дерев’яною спорудою.

фасад-головного-храму2

Фасад головного храму Тодай-джі, Нара

DSC_2387

Тодай-джі вранці без відвідувачів

DSC_2422

DSC_2397

Вхід в храм та місце для запалювання ароматичних паличок

В одній з шістдесяти чотирьох несучих колон храму вирізьблена дирка, діаметром як ніздря великої статуї Будди. За легендою той, хто протиснеться крізь неї, матиме міцне здоров’я та просвітлення.

дірка-на-щастя

DSC_2411

DSC_2412

У храмі, зліва та справа, також стоять дві дерев’яні статуї суворих містичних охоронців

Дерев’яна статуя Бішамонтен (Bishamonten, 毘 沙門 天), або просто Бішамон (Bishamon, 毘 沙門) зображує справедливого бога війни або воїнів. Він одітий в обладунки, має спис в одній руці і невеликий макет пагоди в іншій, що символізують божественну скарбницю, яку він охороняє.

страж-2

Бішамонтен, один з японських Семи Богів удачі, що проживає біля підніжжя священної гори Сумеру

страж

Друга статуя, Комокутен (Komoku-ten, 廣目天) тримає пензлик та сувій з сутрами і перемагає ворогів знаннями та інтелектом

страж-3

Комокутен (Komoku-ten, 廣目天)

В залі Головного Храму (Залі Великого Будди (Daibutsuden (大仏殿) або Кондо, Kon-dō (金堂)) знаходиться гігантська статуя Будди Вайрочана або просто Великого Будди (Дайбуцу, 大仏), як його ще називають. На її виготовлення використали всі запаси бронзи в країні у 745 році. Статуя реставровулася, зокрема заново відливалася голова, тому вона має дещо інший відтінок, ніж решта тіла

будда

Будда Вайрочана сидить в позі лотоса і його права рука відкрита та простягнута вперед: своїм жестом він благословляє того, до кого протягнута долоня, дарує душевний спокій. Ліва рука спочиває на коліні, що означає бажання служити землі. Вся статуя з п’єдесталом має 22 м в вистоту. Висота Будди – 16 м. Обличчя 5 м, крізь зіниці легко може протиснутися людина – вони більші одного метра. Діаметр престолу перевищує 20 м, розмір кожної пелюстки – 3 метри. Всередині статуя порожниста з дерев’яними опорами. Щорічно її очищають від бруду і пилу. Весь престол-лотос покритий незліченними зображеннями культового і казкового характеру, тисячами ієрогліфів. Позаду величезної скульптури розміщений дерев’яний, покритий позолотою ореол, де можна побачити ще 16 зображень Будди.

Зліва та справа є менші статуї, що зображують божества Кокудзо Босацу (Kokuzo Bosatsu) і  Нйоірін Канон (Nyoirin-kannon)

будда-зліва

Перед храмом стоїть такий бронзовий ліхтарик

DSC_2393

DSC_2396

Біля виходу також можна побачити дерев’яну статую божества Бінзуру (Binzuru (Pindola)), вдіту у червоний одяг для захисту від хворіб. За легендою, якщо потерти на ній певну частину тілу, ідентичну до тої, яка в тебе болить, то біль припинеться.

DSC_2283

Кам’яний Лев-Собака (Koma-inu) охороняє Тодай-джі від різноманітних небезпек

DSC_2430

Тодай-джі в колишній столиці Японії м.Нара відвідують більше трьох мільйонів туристів щорічно. Попри це все монастир є діючим і тут проводяться буддистські обряди. На території великого комплексу також відбуваються різноманітні культурні заходи та фестивалі, а відвідування храму залишає незабутні враження.


Переглянути збільшену карту

Адреса: Японія, префектура Нара, Нара, квартал Дзоші 406-1

Використані джерела:

1. Монастир Тодай.Вікіпедія (укр.)

2. Монастир Тодай (яп.)

3.  Кирилізація японської мови. Система японсько-української транскрипції за Коваленком О.

4. Скульптор Ункей

5. Todai-ji, digital images

6. Pindola Bharadvaja (Binzuru)

Ліля Тяжка для Мандрівки Японією

 Теґи: , , , , , , , ,