Мікаса 三笠 (戦艦, みかさ) – японський лінійний броненосець, додредноут Імператорського Флоту Японії ( IJN ), збудований у 1889р.-1902р. британською фірмою Vickers Co. та названий на честь гори Мікаса в Нара, Японія. Цей єдиний свого класу корабель відомий як флагман адмірала Тоґо Хейхачіро під час Російсько-Японської війни 1904-1905 рр., зокрема він брав участь у битві при Порт -Артурі на другий день війни і у боях в Жовтому морі та у Цуші́мській би́тві (яп. 日本海海戦 — ніхонкай кассен, «битва у Японському морі»).
Дев’ятого лютого 1904р. Мікаса під командуванням Тоґо Хейхачіро у складі першої дивізії першого флоту взяла участь в атаці на російські кораблі при Порт Артурі, яка виявилася менш вдалою та результативною, ніж очікувалося. Тринадцятого квітня адмірал Тоґо вдало виманив у заміновану зону частину Тихоокеанської ескадри російських кораблів, включно з броненосцем Петропавловськ віце -адмірала Степана Макарова. Російська сторона мала вражаючі втрати: після вибуху пороху на броненосці 677 загиблих, включно з віце-адміралом.
У битві в Жовтому Морі десятого серпня 1904р. броненосець Мікаса займав місце в голові колони японських кораблів та протистояв російським броненосцям Полтава та Цесаревич.
У визначальній битві у російсько-японській війні 1904–1905 років – Цушімській битві – двадцять сьомого травня 1905 року Мікаса під командування адмірала Тоґо Хейхачіро знову очолює перший флот проти Другої і Третьої Тихоокеанських ескадрилій російського флоту під командуванням віце-адмірала З. П. Рожественського. Російська сторона мала вдвічі більше важких гармат, ніж японська, яка, проте, показала більшу точність та скорострільність. За оцінками вогневого впливу, японські кораблі зробили 446 вистрелів, 124 з корабля “Мікаса”. Приблизні дані по відсотку влучень – 3,2% у японців та 1,2% у росіян.
Тактика адмірала Тоґо Хейхатіро полягала в тому, щоб 1-й і 2-й бойові загони, що складаються з лінійних броньованих кораблів, атакують флагманський корабель лівої, найслабшої, колони російської ескадри, тримаючись паралельно або злегка лівіше спереду від неї, з таким розрахунком , щоб головний російський броненосець знаходився на траверзі середини японської колони.Тактична розвідка в росіян перед боєм, в ході і після бою була відсутня, тоді як налагоджена японцями розвідка дозволила їм мати точне уявлення про місцезнаходження кораблів у складі російської ескадри. Маневренність флоту та велика швидкість японських кораблів значно збільшили їхні шанси на перемогу. Перемога японських військ в Цушімській битві була головною причиною виграшу Японією російсько-японської війни.
Після закінчення війни “Мікаса” вибухнув та затонув, його ремонт зайняв два роки, після чого він брав участь у підтримці японських військ під час Сибірської інтервенції в Російській громадянській війні. Згідно з Вашингтонським договором у 1922р. виведений з експлуатації.
Корабель-музей “Мікаса”, сучасний вигляд
Зараз повністю відреставрований корабель з 27го травня 1961р. (56 річниця Цушімської битви) є музеєм у місті Йокосука в префектурі Канаґава, Японія. Це один з трьох міжнародно визнаних музеїв військових кораблів, разом з HMS Victory у Портсмуті (Англія), і the USS Constitution (“Old Ironsides”) у Бостоні (США)
Характеристики:
Водотоннажність: 15140 тон
Довжина:132 м
Ширина:23 м
Потужність:15000 к. с. (кінських сил)
Корабе́льна артиле́рія:
4 × 305-мм,
14 × 152-мм,
20 × 76-мм
4 × торпеди
Ліля Тяжка для Мандрівки Японією https://japantravel.com.ua
Використані джерела:
Japanese battleship Mikasa, Wikipedia
Memorial Ship Mikasa
Scientific American 1900 to 1909
A visit to HIJMS Mikasa in Yokosuka, Japan
Yokosuka, Kanagawa, Wikipedia
Цусімська битва, Вікіпедія
The Mikasa.Pre-Dreadnought Preservation
The Russo-Japanese War Research Society
Mikasa Photos
ФОТО:
- Корабель-музей “Мікаса”, сучасний вигляд © Мандрівки Японією https://japantravel.com.ua
Post your comment